Dječji psiholozi uopće ne sumnjaju: djeci, čak i najmanjoj, knjige trebaju ni manje ni više nego roditeljska ljubav ili dobra prehrana. Iako su neki roditelji i dalje sumnjičavi prema ovoj izjavi: zašto vrlo maloj djeci trebaju bajke, ako niti nerazumiju značenje jednostavnih riječi? No, znanstvenici imaju sve dokaze: knjige ne samo da djeci pomažu u odrastanju, već im ulijevaju i ljubav prema čitanju za cijeli život.
Dobru knjigu možemo prepoznati ponajprije po valu emocija i osjećaja koje izaziva u nama. Dijete, poput odrasle osobe, u njoj pronalazi odraz svojih radosti, tuga, strahova, a ponekad i tamo gdje to ne očekujete.
Sve započinje glasnim čitanjem. Djeca vole kad im roditelji ili stariji čitaju. Psiholozi su uvjereni da je redovito čitanje naglas djeci jednostavno potrebno za skladan razvoj osobnosti. Zajedničko čitanje daje osjećaj obiteljske dobrobiti, sigurnosti, jača obiteljske veze i služi kao izvrsna metoda obrazovanja. O svemu što pročitate može se odmah razgovarati, objasniti djeci nerazumljivo, povući paralele sa stvarnim životom, pomoći u donošenju ispravnih zaključaka.
U Hrvatskoj je 2021. proglašena godinom čitanja, a 3. veljače se obilježava međunarodni dan čitanja naglas. Stoga je sasvim razumljivo da smo čitanje, predstave i razgovor s djecom dogovorili kao najvažniju zadaću u svim skupinama ove pedagoške 2021./22. godine.
Čitajmo djeci od najranije dobi i uživajmo u njihovoj znatiželji, čuđenju i veselju u očima. Jer djeca koja čitaju postaju ljudi koji misle.
Igrokazom pod nazivom "Jabuka i krafna" skupine Žabice i Skakavci objedinile su obilježavanje Dana kruha i Dana jabuka.
Odgajateljice navode neke od pojedinačnih zadaća osmišljenih aktivnosti:
- kazališni bonton: ponavljanje i usvajanje pravila ponašanja za vrijeme kazališne predstave kroz tekst s ilustracijama
- proširivanje znanja o pojmu "pekarstvo", pekarskim proizvodima (postupak pečenja, potrebni sastojci..)
- prepoznavanje zdrave i nezdrave hrane - uočavanje važnosti konzumiranja voća i zdrave hrane kao i posljedica pretjeranog konzumiranja pekarskih proizvoda
- manipuliranje štapnim lutkama, poticanje djece na izmišljanje vlastitog teksta i priče
- ponavljanje poznatih pjesmica "Jabuka" i "Pekar", razvoj glazbenog pamćenja, prepoznavanje teksta, održavanje ritma i tempa
- razvoj sposobnosti prilagođavanja novim promjenjivim situacijama
- razvoj vještine slušanja i razumijevanja govora.
https://vrtic-cavlic.hr/index.php/gallery#sigFreeIdabbe55fa51
Kako bismo djecu potaknuli na pričanje priča te time utjecali na sve aspekte govorno-jezičnog razvoja, uporabu mašte i kreativno izražavanje koristili smo kartice s različitim motivima. Djeca su imala zadatak da iz kupa (okrenutog naopako) nasumično izvuku 5-6 kartica, okrenu ih, pažljivo pogledaju i poredaju onako kako bi željeli da priča 'teče'. Potom slijedi priča! Svako novo izvlačenje kartica znači NOVU PRIČU. Mogućnosti su beskrajne, a zabava je zagarantirana.
Umjesto kartica možemo koristiti fotografije koje djeca izrezuju iz časopisa, crteže i sl.
https://vrtic-cavlic.hr/index.php/gallery#sigFreeIde3a5deeb05
Glavnu ovogodišnju zadaću skupina Loptice - jaslice 4 realizirala je kroz:
- čitanje slikovnice "Ježeva kućica",
- gledanje dokumentarnog filma na temu "Jež",
- izvedbom predstava izvedene od strane odgajateljica "Ježeva kućica",
- izradu ježeve kućice od sakupljenih prirodnih materijala.
Pojedinačne zadaće ovih aktivnosti su odgajateljice definirale kao:
- poticanje spoznajnog razvoja i istraživačkog duha
- razvoj fine motorike šake, prstiju (baratanje prirodnim materijalima, oblikovanje, lijepljenje lišća, rezanje škaricama...)
- razvoj osjetljivosti za oblikovanje u prostoru (građenje ježevog staništa)
- razvoj likovnog stvaralaštva (domišljatost u izražavanju određenim materijalima).
https://vrtic-cavlic.hr/index.php/gallery#sigFreeId6fe40a1408
Prije gledanja predstave ponovimo s djecom pravila ponašanja u kazalištu
Potaknuti mjesečnom temom "Ekranizam vs kretanje i vježbanje" obradili smo, s djecom skupine Sovice, priču "Srećkova potraga za velikim moćima". Cilj nam je bio potaknuti djecu na tjelovježbu kroz igru. Ova interaktivna slikovnica je zabavan priručnik za izbacivanje viška energije ili za podizanje energije. Budi u djeci želju za kretanjem, igranjem, maštanjem i smijehom. Pomoću nje usvajaju se zdrave životne navike, te se izgrađuje djetetovo samopouzdanje na zdrav način. Uživali smo!
https://vrtic-cavlic.hr/index.php/gallery#sigFreeId70b326336e
Od početka ove pedagoške godine skupina Zečići se pojačano bavi aktivnostima vezanim uz prirodu i načinima njene zaštite.
Skupina Žabice je izvela priču u pokretu
Cilj aktivnosti koje su izvela djeca po uputama odgajateljica u vrtićkoj dvorani je bio integracija modificiranog sadržaja priče u sportsku aktivnost.
Zadaće koje su odgajateljice predvidjele ostvariti kroz različite aktivnosti
Priča ima zadatak navesti na razmišljanje o tome kako se možemo nositi sa svojim problemima i učiniti prvi korak da bismo ih riješili.
Ovo je tekst priče o lavu:
Jednom davno u savani, između afričke pustinje i tropskih šuma, živio je lav. Tamo je često puhao vjetar pa je voda u jednom od mnogobrojnih jezera, iz kojeg su obično pile sve životinje, uvijek bila u pokretu. Snažni naleti vjetra talasali su sjajnu površinu vode tako da se u njoj nije mogla vidjeti slika okolnog prostora.
Jednog dana, lav je otišao u šumu igrati se i loviti pa se jako umorio i ožednio. Kako bi popio malo vode došao je do jezera koje je izgledalo doista primamljivo.
Kad se približio vodi ispružio je vrat i pokušao popiti veliki gutljaj. Iznenada je vidio nešto što ga je jako uplašilo. Mislio je da ispred njega stoji još jedan lav!
"Kladim se da ova voda pripada drugom lavu, bolje je da odmah krenem- bez buke", pomislio je. Polako se odmakao od jezera tihim koracima, ali uskoro ga je žeđ opet privukla bliže jezeru. Tada je ponovo ugledao glavu strašnog lava i njegovu gustu grivu. Bilo ga je strah!
I tako je lav, žedan, čučao uz jezero čekajući najbolji trenutak da uplaši "drugog lava". Kao što je uvijek činio, označio je svoj teritorij i tako drugim životinjama dao do znanja da je tu. Potom je široko raširio usta i zarikao. Međutim, kao što se moglo i očekivati, čim je pokazao oštre očnjake usta "drugog lava" su se također širom otvorila. Sve ovo se našem junaku činilo kao užasna i opasna situacija!
Počeo se polako odmicati od jezera, ali onda je skupio hrabrost, prišao vodi i ponovo proživio isto iskustvo.
Usprkos svemu, nakon nekog vremena, lav je bio toliko žedan i očajan da je odlučio piti: "Lav ili ne, ja ću piti iz tog jezera!".
Čim je zaronio licem u vodu ... drugi lav je nestao!
https://vrtic-cavlic.hr/index.php/gallery#sigFreeId5fa19f96b6
Skupine Žabice i Skakavci pogledale su predstavu „DRVO IMA SRCE“
Predstava se prikazala s ciljem dobno primjerenog definiranja i ilustriranja pojmova bezuvjetne ljubavi i nesebičnog davanja.
Priča prati odrastanje dječaka i promjenu njegovog odnosa prema stablu koje ga bezuvjetno voli.
Odgojno-obrazovni rad uvijek ima neke zadaće, neke od planiranih su bile:
- osnovnim značajkama djetinjstva i odrastanju
( junak priče se transformira iz bezbrižnog djeteta koje traži samo mjesto za igru u zaljubljenog mladića koji želi dom i obitelj.... da bi se na kraju vratio stablu kao umoran starac koji treba mirno mjesto za odmor)
- o različitim vrstama ljubavi i ljudskim potrebama (drvo želi samo prijatelja dok ljudi imaju i druge potrebe)
- o osjećajima tuge i usamljenosti
https://vrtic-cavlic.hr/index.php/gallery#sigFreeId75c363089e
Važna obavijest!