Tekstovi

 

Djeca više vremena nego ikad provode u autosjedalicama, kolicima, a u preranoj dobi već su koristili iPad ili iPhone, što nije zamjena za odgovarajući roditeljski odnos u pojedinim fazama odrastanja.

 

Roditeljski prečaci koji tehnologijama djeci nude utjehu umjesto osobnog odnosa, nisu najbolji izbor. Stručnjaci ukazuju na istraživanja prema kojima je čak 38 posto djece u SAD-u mlađe od dvije godine već koristilo iPad ili iPhone. Riječ je o lažnim osjećajima utjehe i olakšanja pri čemu stvarne potrebe koje je dijete izrazilo negodovanjem ili plakanjem, nisu zadovoljene, nego zavarane.

Djeca danas najranije djetinjstvo više i dulje nego ikad provode u visokim sjedalicama, kolicima, autosjedalicama. Kada počnu plakati i negodovati roditelji pred njih stavljaju elektroničke naprave koje im reproduciraju crtiće ili sadržaje koji ih okupiraju bez plana, svrhe i cilja neovisno o tome je li to u skladu sa zahtjevima pojedinog razdoblja djetetova odrastanja. Istraživanja su, također, pokazala kako reagiranje roditelja na emocionalne zahtjeve djeteta, na primjer kod plakanja, povećavaju kasniju djetetovu sposobnost da suosjećaju s drugima pa čak pokazuje korelaciju s rastom djetetova kvocijenta inteligencije.

   

Tehnologija ne zadovoljava potrebe odrastanja

 

Skraćivanje dojenja, manje dodira, manje emocionalnog kontakta i manje strpljenja odražavaju se na djetetove osobine. Četverosatno gledanje  u TV ekrane, ili u bilo kakav digitalni zaslon trebalo bi zabrinuti svakog roditelja. Nema djeteta čija potreba takvu aktivnost kroz toliko vremena može opravdati. Upravo suprotno, da bi razvili osobnost, osjećali se zaštićeno, povezano s roditeljima i sigurno, dijete treba puno više roditeljske brige i njege. Prepuštanje TV ekranu i drugim elektroničkim zaslonima medvjeđa je usluga djetetovu psihološkom razvoju. To ih uči, tumače psiholozi, da su njihove emocije neugodne, da nešto s njima nije u redu, da ono što osjećaju nekako ne valja i da njihovi problemi nisu dovoljno vrijedni da bi ih roditelji razmotrili, što odmah potom može značiti da nisu dovoljno voljeni te da se sve to može zamijeniti nekom vrstom zabave.

No, u dječjem odrastanju nema prečaca, poručuju pedagozi jer dok ignorirate potrebe djeteta, njegove emocionalne zahtjeve, kažnjavate ih ili ignorirate, ušutkujete i iskazujete im nepoštovanje uvredama, otvarate put njihovim kasnijih depresijama, nekritičkom razmišljanju, pa i ovisnostima pod izlikom da moraju postati samostalni a ne za svaku sitnicu tražiti vašu podršku i pomoć.

Emocionalno zanemarivanje uzima sve veći danak, a na to upozoravaju i podaci koji ukazuju na to da je stopa samoubojstva mladih u zapadnom svijetu i treći najveći uzrok smrti u dobi od 15. do 24. godine. Već od malih nogu mnogi su od tih mladih ljudi bili prepušteni zanemarivanju, i nesposobni da se socijalno orijentiraju i stvore dubok ljudski odnos. Stoga kad slijedeći put dijete prepustite TV ili zaslonu kompjutora, virtualnim igricama ili sličnoj zabavi, sjetite se ne samo da je ona zatupljujuća spram živih i rastućih potreba svakog djeteta ponaosob, nego i vrlo moćan žrvanj koji narušava dječje zdravlje i oduzima im dragocjen živ i nužan roditeljski odnos.

 

Izvor: Novi list, Prilog- Živjeti zdravo, br.95 listopad 2016.

          

 

 


Autor: Uredništvo Ringeraje | 4.5.2010

Prigodom kupnje valja se držati nekih pravila u vezi sa sigurnošću igračaka za vaše dijete.

Sigurne igračke za djecu do 3. godine starosti

Prigodom kupnje valja se držati nekih pravila u vezi sa sigurnošću igračaka za vaše dijete. Vrlo je važno da kao kupci dobijete nekoliko savjeta u vezi s time i da uvijek pazite na to je li igračka primjerena dobi djeteta.

Veličina: Što je manje dijete, igračka treba biti veća. Za djecu mlađu od tri godine primjerene su samo velike igračke jer se njima ne može ugušiti kao malim igračkama i onima koje se mogu rastaviti na male dijelove. Odgovarajuće su, dakle, sljedeće igračke: velike mekane (plišane) igračke, velike drvene kocke, velike lopte, kamioni, kantica i lopatica.

Izgled: Sigurne igračke su bez oštrih rubova.
Sigurne igračke imaju glatke i neoštećene površine, boje nisu ispucane i ne gule se. Ako su igračke napunjene tekućinom, ne smiju je puštati. Sigurna igračka nema ni otvora velikih od 0,5 do 1,2 cm, odnosno od 2,5 do 4,5 cm, jer u njih mogu zapasti prsti ruku ili nogu djeteta. Igračke moraju biti stabilne, da se u igri vrlo teško prevrnu, a ljuljačke moraju imati zaštitnu ogradu ili sigurnosni pojas.

Vrsta materijala: Materijal mora biti bezopasan za zdravlje i nezapaljiv, čist, nov, gladak, bez štetočina. Igračke ne smiju biti izrađene od stakla ili porculana, a kod plišanih igračaka dlake moraju biti kratke da ne ispadaju. Plastične folije, npr. kod knjiga, moraju biti dovoljno debele da se djetetu ne zalijepe na usta.

Uzice: Igračka ne smije imati uzice dulje od 22 cm.
Uzice kod igračaka za djecu mlađu od 3 godine moraju biti debele najmanje 1,5 mm i ne dulje od 22 cm. Opseg eventualnih petlji na igrački ili njezinoj ambalaži ne smije biti veći od 38 cm. Igračke koje vise na uzicama ili one pričvršćene na kolica valja odstraniti iz dosega djeteta onog trenutka kada dijete počne hvatati stvari rukama ili se dizati.

Sigurne igračke za djecu stariju od 3 godine


I stariju djecu valja pri igri nadzirati. Igračke za djecu stariju od 3 godine raznovrsnije su glede vrste materijala, veličine i funkcije te istodobno zahtijevaju i omogućavaju veću i raznovrsniju aktivnost djeteta. I igračke za stariju djecu moraju imati glatke i neoštećene površine, boje ne smiju biti ispucane i guliti se. Moraju biti izrađene od čistih, novih i bezopasnih materijala. Na njima smiju biti oštri rubovi, osim ako je to potrebno za funkciju igračke, npr. dječji pribor za šivanje. Savitljivi dijelovi igračaka moraju biti odgovarajuće osigurani da ne bi uštipnuli, porezali ili ukliještili dječje prste. Za igračke za ovaj uzrast smiju se upotrebljavati masivno staklo i tanke plastične folije koje moraju biti probušene. Igračke moraju biti stabilne te se u igri ne smiju slomiti pod djetetovom težinom.

Kupnja sigurne igračke za djecu stariju od 3 godine možda je lakša, ali je još uvijek potreban nadzor odraslih kada se tim igračkama igraju. Uz igračke moraju biti priložene odgovarajuće upute za pravilnu upotrebu koje odrasle upozoravaju i na potencijalne opasnosti, npr.:

- Dijete mlađe od 8 godina moraju nadzirati roditelji i ne smiju ga pustiti da sam puše ili žvače nenapuhane balone jer se njima može ugušiti. Nadzor odraslih obvezan je i prigodom upotrebe igračaka za igru u vodi.
- Igračke kojima se puca ili ih se baca (strjelice, koplja) moraju imati tupe i nikako metalne vrhove, a propeler helikoptera ili aviona mora imati zaštitni obruč. Dijete takvom igračkom ne smije ciljati drugome u glavu ili lice.
- Dijete valja upozoriti da ne smije puštati zmaja u blizini električnih vodova ili u slučaju nevremena, i to zbog opasnosti od električnog udara.
- Maske, dječji šatori i kućice moraju imati dovoljno velike otvore za disanje i zračenje. Maske se djetetu ne smiju prilijepiti na lice jer mu mogu otežati disanje.
- Djeca moraju kod upotrebe rolšua, bicikla i sl. uvijek nositi zaštitu za glavu, koljena, laktove.

Provjeravamo i igračke koje dijete već ima

Nije dovoljno provjeriti je li igračka sigurna samo kada je kupujemo, nego to valja povremeno učiniti i kada se dijete već neko vrijeme igra njome. Valja provjeriti npr. jesu li čvrsto pričvršćene medine oči postale labavije, jesu li se igračke u igri slomile i imaju li oštre rubove… Djecu valja kontrolirati jer igračke mogu postati opasne za igru zato što su se djeca možda igrala njima na način koji proizvođač nije predvidio.

 

Čitajući s djetetom pokazujemo mu da nam je do njega stalo. Kada im posvetite svoje vrijeme i potpunu pozornost tijekom zajedničkog uživanja u omiljenoj priči, djeca se osjećaju posebna i voljena. Smješteni udobno, u miru,  na omiljenom mjestu s knjigom u ruci djeci poručujemo da je čitanje aktivnost u kojoj svi jednako uživamo.  Prijatno je i ugodno!

Čitanjem djetetu nudimo nova iskustva. Ako se radi o mjestima na kojima nikada nije bilo ono dobiva nove ideje i teme za razmišljanje. Djeca uče da uz pomoć knjige mogu putovati i otkrivati nešto novo! Iz knjiga mogu saznati nešto o ljudima koji drugačije izgledaju od onih koje poznaju, ali i uvidjeti koliko toga imaju zajedničkog.

Čitanjem djeca saznaju nešto razvijaju govor. Usvajaju nove riječi i njihovo značenje. Ona u knjigama mogu pronaći riječi koje ne čuju u svakodnevnom razgovoru. Ilustracije u dječjim knjigama pomažu im riječima dati smisao. Zadržite se malo, pogledajte slike i o njima razgovarajte.

Pričanjem priča pomažete svome djetetu nositi se s nekim problemom. Osjeća li se nevoljeno? Ili misli da nikada neće naučiti lijepo pisati? Junaci mnogih knjiga suočeni su s izazovima i s uspjehom rješavaju probleme. Oni su djeci uzor, ali im daju i nadu.

Knjige pomažu razvoju djetetove mašte. Ono uči kako o životu kreativno razmišljati. Dok sluša o nepoznatim ljudima i mjestima ima mogućnost razmišljati o drugim mogućnostima u vlastitom životu.

Knjige djeci pomažu pripremiti se za razna životna iskustva. Možete mu pomoći u pripremi za posjetu liječniku ili bolnici čitajući o tome kako će se stvari odvijati. Čitanjem o nepoznatom ono može postati manje strašno. Knjige mogu pomoći vašem djetetu da bolje razumije svijet oko sebe.

 Čitanjem djeci pomažemo da u školi postignu uspjeh. Ona uče slušati kada im se čita. Dok prate uče povezivati zvuk i značenje sa znakovima na stranicama knjige. Tako se usvajaju početni pojmovi potrebni za savladavanje vještine čitanja. Kako se vremenski period čitanja produžava tako postepeno raste i trajanje pažnje djeteta. Ako su u stanju paziti u školi tada su i uspješnija.

Kako početi s čitanjem naglas

Neka vaše dijete odabere knjigu koju želi čuti. Odaberite dio dana kada je vaše dijete budno/ živahno i veselo. Isključite podražaje koji bi mogli smetati poput televizora ili radija. Odaberite udobno mjesto u sjednite uz dijete ili ga stavite u krilo. Zajedno pogledajte naslovnu stranu knjige. Pročitajte naslov, ime pisca i  autora ilustracija. Upotrebljavajte ove izraze kako bi ih vaše dijete razumjelo i s njima se upoznalo. Ukoliko u knjizi postoji posveta, pročitajte je i objasnite što znači kada svoj rad nekome posvetimo. Govorite mirnim, nježnim, ugodnim glasom. Postavljate pitanja o naslovu knjige kojima ćete potaći djetetovu znatiželju tako da će jedva čekati da sazna što će se dogoditi. Na primjer: ,, Što misliš, zašto je pisac dječaku dao ime Jan?'' Postavljajući pitanja otvorenog tipa kojima tražite djetetovo mišljenje i ideje pripremate ga da sluša i uči!

Knjigu čitajte zainteresirani i s oduševljenjem  i zaneseni. Vaš glas je odraz razine vaše pažnje i užitka. Koristite različite glasove za pojedine likove. Mijenjajte brzinu čitanja u skladu s radnjom u priči, kako postaje napetije čitajte brže! Mijenjajte  svoj glas da biste  dopunili značenje pročitanih riječi. Postavljajte pitanja da bi dijete predviđalo što će se dalje dogoditi Dajte mu vremena da razmisli i odgovori. Dopustite mu da raz/otkrije priču; nema točnih i pogrešnih odgovora! Ponekad djeca žele istu priču čuti više puta. To je važno za njihov razvoj jer otkrivaju predvidivost u životu. Budite strpljivi, čitajte im i to različite knjige!

Pratite reakcije vašeg djeteta. Ukoliko izgubi interes, to je u redu. Napravite stanku i nastavite s čitanjem kada opet bude spremno / pažljivo  i zainteresirano. Nikada ne prisiljavajte dijete kome je dosadno da sjedi mirno i sluša. Nudite knjige na pozitivan način i s ljubavlju. Dijete će naučiti da čitanje znači posebne trenutke koje provodi s vama! Ono će razviti ljubav i otkriti radost čitanja!

Izvor: Read for Joy, Claudia Qiugg, Baby Talk Publications, 1993.

The Read Aloud Handbook Jim Trelease         

Prevela Aleksandra Fabrio

 

  •       Najvažnija je POSTUPNOST. Poželjno je da prve dane dijete dolazi u vrtić na kraće vrijeme uz postupno produžavanje duljine boravka.
  •       Ukoliko je dijete tako naviklo, za uspavljivanje mu donesite omiljenu igračku ili predmet (oni mu daju sigurnost i vezu s domom).
  •       Važno je ostvariti dobar kontakt s odgajateljicama.                      
  •       Prvih dana bit ćete spona između svog djeteta i drugih odraslih, između njega i druge djece .                                            
  •       Važan je Vaš pozitivan odnos prema vrtiću.
  •       Zajednički pripremajte stvari za vrtić ( ruksak, pidžamu, papuče ….)
  •       Postupno prilagođavajte ritam djetetova života u obitelji onom koji će živjeti u vrtiću ( ranije lijeganje i ustajanje ujutro i sl.)
  •       Vodite računa da Vaše dijete ima RED ( vrijeme obroka, šetnje, igre…), jer za njega sve što je trajno, dosljedno i bez iznenađenja ima umirujuće djelovanje.
  •       Osamostaljujte svoje dijete ( da samostalno, jede, pije, oblači se…)
  •       Rastanke s djetetom  skratite na minimum. Neka proteknu u što ugodnijem i veselijem raspoloženju . Budite smireni i topli jer  tako poručujete da je u vrtiću lijepo i da nema razloga za tugu.
Na vrh